Fem tips för dig som vill njuta mer!

För att kunna njuta mer i livet, behöver du vara mer närvarande i din kropp. För mycket funderingar på hur det ska kännas brukar vara det största hindret från att verkligen uppleva något, så ta ett par djupa andetag, tänk dig hur du andas in så mycket det går genom näsan och andas sen ut genom munnen. Gör så ett par gånger till och upplev skillnaden. Redan nu kan du säkert notera en förändring. Kanske att du känner att kroppen slappnar av, den blir tyngre på något sätt... ( detta är väldigt individuellt så känner du inte igen dig i det jag beskriver, så är det helt normalt)

Här kan du läsa om enkla övningar för ökad närhet, medvetenhet och njutning som du kan göra med dig själv eller med din partner.

  • Träna på närvaro med dig själv och din kropp genom att gå barfota på olika underlag, känn skillnaden mellan kullerstenar och asfalt, mellan gräs och grus. Hur känns det i kroppen? Vilket underlag känns skönast? Förändra din upplevelse med att gå långsammare? Andas djupt blir det någon skillnad?

  • Träna närvaro genom att bara vara med dig själv en stund, känn din kropp mot underlaget. Hur känns händerna i ditt knä, rumpan mot underlaget, fötterna mot golvet? Utan att ändra någonting ta ett djupt andetag, händer det något i kroppen? Känns något annorlunda? Sitt en stund och känn efter

  • Träna närvaro med en partner. Placera er mitt emot varandra och titta in i varandras ögon, när du känner att du tappar fokus slut dina ögon och hitta ditt inre fokus. Öppna dina ögon och titta på din partner, vad ser du? beskriv för ditt inre de kvaliteter du ser, mjuk hud, glansigt hår strålande ögon osv. Gå in i känslan i din kropp, hur känns det?

  • Träna närvaro i naturen genom att stanna upp på din promenad, slut dina ögon för en sekund, ta ett djupt andetag, lägg märke till hur vinden smeker din kind, sliter i dina kläder, rufsar om ditt hår. Känn hur solen värmer ditt ansikte och lyssna till löven som prasslar, regnet som droppar eller humlorna som surrar. Känn inåt vad har du för känsla i kroppen?

  • Träna närvaro i trafiken, när du är ute och kör bil, cyklar eller sitter på buss/tunnelbana. Ta ett par djupa andetag och lägg märke till om och hur din upplevelse förändras. Kanske du blir mer överseende med dina medtrafikanter, med mannen mitt iemot som luktar alkohol, ungdomarna som skrattar högt eller kvinnan som tränger sig lite dumt i kön?

Varmt välkommen

/anna-jonsson-sexsibilitycoach_tantraterapi.jpgJag som skapat denna sida heter Anna Jönsson och jag är utbildad sexsibilitycoach och tantraterapeut. Vill du boka en tid för tantraterapi (sexsibilitysamtal + tantramassage) gör du det enkelt här på Boka direkt  eller ring på 0709-203192, jag finns i Hässleholm och Stockholm